Ezeket a hibákat ne kövessük el új dolgozóként!

Ezeket a hibákat ne kövessük el új dolgozóként!

Új dolgozónak lenni korántsem egyszerű feladat, hisz egyszerre jó benyomást tenni a vezetésre, kollégákra, emellett még a munkakörrel járó feladatkört is elsajátítani igazán megterhelő feladat tud lenni. Az embert ilyenkor fűti a bizonyítási vágy, azonban ez akár kontraproduktív is tud lenni, azaz ennek hatására könnyen elkövethetünk olyan hibákat, vagy feledkezhetünk meg olyan alapvető dolgokról, melyek aztán rossz benyomást keltenek rólunk környezetünkben. A következőkben ezeket gyűjtjük össze, vagyis megmutatjuk, hogy új dolgozóként melyek a leginkább kerülendő mulasztások, továbbá szó esik majd arról is, hogy milyen tanácsokat érdemes megfogadni a sikeres beilleszkedés és a munkahelyi ritmus gyors felvétele érdekében.

Az új dolgozóként elkövethető leggyakoribb hibák

A legjobb, ha az alapoktól indulunk, vagyis kezdjük a bemutatkozással. Természetesen új dolgozóként az első napokban, hetekben rengeteg információ fog ránk zúdulni, az ezekben való kiigazodás közepette pedig könnyen elfeledkezhetünk alapvető emberi gesztusokról. Ilyen lehet például a bemutatkozás az eddig nem látott kollégáknak. Különösen a nagyvállalatok esetében fordulhat elő – amiből egyébként Szegeden nemkevés van –, hogy naponta találkozunk eddig nem látott kollégákkal, akik munkaköre egyébként szorosan kapcsolódik a miénkhez. Ilyenkor ne legyünk megilletődöttek, mutatkozzunk be és ejtsünk néhány szót arról kik is vagyunk, hogy kerültünk a céghez, és mi is pontosan a feladatkörünk.

Immár magára a munkakörre rátérve, szintén gyakori hiba az új dolgozók esetében, hogy nem mernek kérdezni. Pedig, ha valamikor, akkor a munkahelyen töltött első hetekben kifejezetten érdemes kérdéseket feltenni, akár az alapvetőnek gondolt folyamatokkal kapcsolatban is. Ennek az ellenkezője is sokszor megesik, vagyis, hogy az új dolgozó gyakorlatilag kifogyhatatlan a kérdésekből. Félreértés ne essék, itt alapvetően nem a kérdezéssel van a probléma, hanem azzal, hogy gyakran ezek már egyszer, kétszer vagy akár többször elmondott információkra vonatkoznak. Érdemes tehát jól vezetett jegyzeteket készíteni a betanulás ideje alatt.

Sokan követik el azt a hibát is, hogy folyamatosan az előző munkahelyükre hivatkoznak. Ezzel általában tapasztalatukat, szakmai ismereteiket próbálják bizonyítani, azonban ez sok esetben akár irritálóan is hathat. Tehát például, ha egy munkafolyamatot az előző munkahelyünkön másképp csináltunk, akkor azt ne emlegessük fel rendszeresen, hanem fogadjuk el, hogy új környezetben vagyunk, itt mások a szokások. Később persze, ha már úgy érezzük, hogy sikeresen beilleszkedtünk, akkor tehetünk javaslatokat, azonban ez az elején mindenképp kerülendő.

Gyakori hibák a munkahelyen

Végül pedig nem mehetünk el szó nélkül a vállalati kultúra elsajátításának hiánya mellett sem. Erre ugyanis sok vállalat különösen nagy figyelmet fordít, és az új alkalmazottak gyakran elkövetik azt a hibát, hogy nem tulajdonítanak ennek különösebb jelentőséget. Pedig az öltözködés, a kommunikációs csatornák használatának mikéntje, vagy a fontosnak tartott emberi és teljesítménybeli értékek meghatározzák egy vállalat arculatát. Ennek figyelmen kívül hagyása pedig rengeteg gondot okozhat a beilleszkedésben. A vállalati kultúra fontosságába az alábbi cikkek nyújthatnak bővebb betekintést:

https://nyiregyhazaallas.hu/utmutato-allaskeresoknek/822/vallalati-kultura-a-hatekony-mukodes-alapja

http://bespokeprinciples.com/rolunk/2016/07/27/mit-jelent-vallalati-kultura/

 

Tanácsok a hibák elkerüléséhez és a gyors beilleszkedéshez

Bár már az előzőekben megfogalmaztunk néhány jótanácsot, mint például a jegyzetek készítését vagy a vállalati kultúra tisztelését, íme néhány további instrukció azzal kapcsolatban, hogy miként tehetjük gördülékennyé az új környezethez való alkalmazkodásunk folyamatát:

  • Legyünk alapos megfigyelők: Fontos, hogy hamar kitapasztaljuk főnökeink legfőbb elvárásait, illetve azokat a pontokat, melyekre különösen nagy figyelmet fordítanak. Emellett érdemes kapcsolatba lépni, és kezdeményezést mutatni a tapasztaltabb kollégák felé, ők ugyanis segítségünkre lehetnek, ha tanácsra, iránymutatás lenne szükségünk.
  • Mutassunk elhivatottságot, tanulási vágyat: Természetesen a szegedi cégek is szívesebben látják azokat a kollégákat, akik összességében pozitivitást hoznak a csapatban. Legyünk tehát tettre készek, ne ijedjünk meg az újdonságoktól, hanem próbáljuk inkább minél előbb megismerni azokat.
  • Maradjunk szervezettek: Világos rendszer szerint végezzük teendőinket és ne fogjunk egyszerre több feladatba. Az átlátható munkavégzés a kollégák szempontjából is fontos, ugyanis így betudják azonosítani, hogy hogy állunk az egyes munkafolyamatokat tekintve, és így összességében egy kiszámítható munkaerő képét festhetjük magunkról.
  • Teremtsünk bizalmat: Ennek legegyszerűbb módja, ha tartjuk magunkat ígéreteinkhez. Kizárólag teljesíthető határidőket ígérjünk feladatainkat illetően, ne törekedjünk a nagyot mondásra, a munkák túlvállalására, abból ugyanis összességében csak rosszul jöhetünk ki.
  • Koncentráljunk az új lehetőségre: Ne hagyjuk, hogy a korábbi munkahelyeinket elkövetett hibáink feszélyezzenek. Ez egy új lehetőség, ahol tiszta lappal indulunk, éljünk vele!

További, a beilleszkedést elősegítő jótanácsokért, az alábbi cikkeket is érdemes megtekinteni:

https://szegedallas.hu/utmutato-allaskeresoknek/854/a-sikeres-munkahelyi-beilleszkedes-legfobb-szabalyai

https://allasorias.hu/blog/hogyan-akklimatizalodjunk-egy-uj-munkahelyen/

Ha pedig készen állunk, hogy egy új környezetben próbáljuk ki magunkat, mindenképpen nézzünk körül a https://szegedallas.hu/ főoldalán, a legfrissebb állásajánlatokért.

 

SzegedAllas.hu / N.G.