A munkahelyi konfliktuskezelés legfontosabb szabályai

A munkahelyi konfliktuskezelés legfontosabb szabályai

A különböző konfliktushelyzetek valószínűleg nem ismeretlenek senki számára. Családban, baráti társaságban és munkahelyen is valószínűleg megtapasztaltuk már, hogy milyen az, ha nézeteltérésünk van a másik féllel. Ebben a cikkben az utóbbit, vagyis a munkahelyi konfliktusokat fogjuk boncolgatni, és iránymutatást adunk azt illetően, hogy miként tudjuk a konfliktusos helyzetekben a legbölcsebben és leghatékonyabban kezelni. A dolgot két irányból is megközelítjük majd: egyrészt bemutatjuk a cselekvési alternatívákat arra az esetre, ha a kollégánkkal kerülnénk nézeteltérésbe, másrészt szót ejtünk arról is, hogy ugyanezen szituáció fennállását miként kezeljük a felettesünk esetében.

Kollégával fennálló konfliktus kezelése

Először is fontos leszögeznünk, hogy a konfliktushelyzet önmagában nem ördögtől való dolog, különböző emberek vagyunk, eltérő személyiséggel és habitussal, így természetes, hogy bizonyos helyzetekben ütköznek nézeteink. Ez természetesen földrajzi helytől független, vagyis akár Szegeden akár bárhol máshol vállalnánk munkát, számítanunk kell rá, hogy ugyanazon problémákról egyes kollégák másképp vélekedhetnek, ami könnyen konfliktushoz is vezethet. 

A kulcs ezen szituációk kezelésében rejlik, ugyanis létfontosságú, hogy ne hagyjuk elmérgesedni a fennálló nézeteltéréseinket, mivel az komolyan befolyásolhatja a munkahelyen töltött hétköznapjainkat. Magas fokú frusztrációt, a kényelmetlenség érzetét és stresszhelyzetet eredményezhet, ami akár magánéletünkre is befolyását teheti. Utóbbiról, vagyis a munkahelyi stressz hatásairól itt írtunk részletesebben:

https://szegedallas.hu/utmutato-allaskeresoknek/860/tippek-es-tanacsok-a-munkahelyi-stressz-kezelesere

Az egyik legfontosabb lépés a konfliktus eredetének tisztázása. Pontos képet kell kapjunk arról, hogy egyáltalán beszélhetünk-e nézeteltérésről, vagy csak valamilyen kommunikációs zavarból adódó félreértés áll a probléma hátterében. Országszerte, így a szegedi cégek életében is gyakori, hogy a munkahelyi vita valamilyen kommunikációs hibára vezethető vissza, így érdemes különös figyelmet fordítanunk arra, hogy mit és hogyan mondunk vagy írunk kollégáinknak.  

Ha azonban úgy találjuk, hogy a konfliktus valós, akkor következő lépésként azt megítéljük, hogy az szakmai vagy személyes eredetű. Természetesen a szakmai jellegű konfliktusok sokkal könnyebben orvosolhatók, általában egy érvelésen alapuló vita, illetve beszélgetés hatékonyan képes megoldani a problémát. A személyes eredetű nézeteltérések már egy más kávéház, ezesetben döntést kell hoznunk azzal kapcsolatban, hogy belemegyünk-e a vitába, vagy csak figyelmen kívül hagyjuk az illetőt.

A döntés rajtunk áll, de tanácsos ebben az esetben is élni a szemtől szembeni tisztázás és a probléma megbeszélésének lehetőségével. Bárhogy is kezeljük a helyzetet, a másik kibeszélését mindenképpen kerüljük, az ugyanis csak további konfliktust eredményez, továbbá magunkat is rossz színben tüntethetjük fel. A munkahelyi kibeszélés, pletykák elkerülésének fontosságát az alábbi cikk részletesebben taglalja:

https://www.shl.hu/rolunk/blog/munkahelyi-pletykak-titkok-jobb-belole-kimaradni

Ha a tanácsoltaknak megfelelően úgy döntenénk, hogy tisztázzuk személyes nézeteltérésünket a kollégánkkal, akkor is fontos néhány szabályt észben tartanunk. Az első és legfontosabb, hogy ezt nyugodt környezetben, a kíváncsi tekinteteket elkerülve tegyük. Az sem elhanyagolható, hogy hagyjuk a másikat kifejteni a velünk kapcsolatos problémáját, vagyis ne vágjunk a szavába, ne szakítsuk félbe. A vita során pedig maradjunk végig higgadtak, kerüljük az indulat vezérelte reakciókat. Ezen instrukciókat követve nem érhet bennünket az a vád, hogy ne tettünk volna meg mindent a helyzet tisztázása érdekében.

A főnökünkkel fennálló konfliktus kezelése

Természetesen az is könnyen előfordulhat, hogy felettesünkkel kerülünk konfrontációba. Ez némiképp trükkösebb helyzet, hisz az embert egyfelől hajtja az igazságérzete, másfelől viszont senki sem szeretné, hogy egy vitából kifolyólag elmérgesedjen a viszonya a főnökével és az akár az állásába kerüljön.

A legfontosabb ezesetben is a probléma forrásának azonosítása, nevezetesen, hogy az teljesítményünkkel, vagy magával a személyünkkel van-e összefüggésben. Ha teljesítményünkből adódik, akkor jobb világos útmutatást kérni főnökünktől az elvárásaival kapcsolatban, és aszerint alakítani munkavégzésünket.

Munkahelyi konfliktus kezelése

Kellemetlenebb a szituáció, ha tudjuk, hogy teljesítményünkkel alapvetően semmi probléma, hisz ekkor könnyen lehet, hogy valami személyes ellenszenv áll a háttérben. Az ebből adódó konfliktushelyzeteket azonban sikerrel megelőzhetjük, ha nem adunk támadási felületeket. Ezt például megtehetjük a munkánk aktív dokumentálásával, ami magában foglalhatja többek között a meetingeken elhangzottak írásbeli rögzítését, az egyes szóban kiadott feladatok e-mailben történő újbóli megerősítésének kérését, vagy a feladatok kiosztásának szigorú vezetését.

Ha pedig úgy érezzük, hogy ennek ellenére folyamatos támadások érnek bennünket a főnökünk részéről, ideje lehet új lehetőségek után néznünk, amit a https://szegedallas.hu/ főoldalán könnyedén megtehetünk.

 

SzegedAllas.hu / N.G.