Hogyan javítsuk munkahelyi teljesítményünket?

Hogyan javítsuk munkahelyi teljesítményünket?

Ha valamit csinálunk, azt általában szeretjük jól csinálni és nincs ez másképp a munka esetében sem. Bár biztos van mindenkinek olyan személy az ismeretségi körében, aki csak „túlélni” jár a munkahelyére, jó eséllyel szép számmal vannak olyanok is, akik tudatosan építik karrierjüket és mindig a jobb teljesítményre törekednek. Sokszor azonban ennek megvalósítása nem egyszerű és könnyen érezhetjük azt, hogy minden erőfeszítésünk ellenére magunkhoz képest alul teljesítünk, így a dicsérő szavak, esetleg bónuszok is elmaradnak a munkáltatói oldalról. A következőkben ezen hullámvölgyből való kilábaláshoz hozunk néhány jótanácsot, és bemutatjuk, hogy milyen módszerekkel, praktikákkal érhetünk el javulást munkahelyi teljesítményünkben.

Tervezzünk és priorizáljunk

Ahhoz, hogy hatékonyak legyünk munkánk során elengedhetetlen, hogy megtervezzük napunkat és priorizáljuk feladatainkat. Ehhez készítsünk a napi teendőinkről egy megvalósítható és a realitás talaján álló „to-do” listát, és ha csak nem érkezik valami halaszthatatlan feladat, akkor eszerint végezzük napi feladatainkat. Fontos, hogy ne állítsunk fel magunkkal szemben irreális elvárásokat, hisz gondoljunk csak bele: sokkal jobb érzés egy adott listát túlteljesíteni, mint magas elvárások esetén kudarcot vallani. Persze ez nem azt jelenti, hogy minimalizáljuk a célkitűzéseinket, hanem csupán annyit, hogy a magunkkal szemben felállított elvárásaink ne rugaszkodjanak el a valóságtól, hisz az először a munkamorálunk később pedig a teljesítményük rovására mehet.

Tervezés

Maradjunk fókuszáltak

Az okostelefonok és a közösségi média világában sajnos korántsem egyszerű a fókuszált munkavégzés megvalósítása. Telefonunk minden egyes rezdülése alkalmával késztetést érzünk arra, hogy egy rápillantás erejéig félbeszakítsuk az addig végzett munkánkat. Sajnos sokszor ezen pillanatnyi szünetek a közösségi média hosszas és céltalan görgetésébe fulladnak. Persze nem csak a közösségi média az, ami elterelheti figyelmünket. Egyes tanulmányok kimutatták, hogy egy munkahelyen átlagosan 6-12 percenként történik valami olyasmi, ami megzavarhatja munkavégzésünket. A legfontosabb dolog, amit a zavaró tényezők fennállása során meg kell tennünk, az önmagunk emlékeztetése az elérendő céljainkra, továbbá azon lehetőségek keresése, amik biztosíthatják a nyugodt munkavégzésünket. Ezzel kapcsolatban az alábbi cikk lehet segítségünkre:

https://www.paktumiroda.hu/otletborze/munka-vilaga-karrier/igy-maradj-fokuszalt-egy-zajos-munkahelyen

Kerüljük a multitaskingot

Sokan állítják azt magukról, hogy képesek egyszerre többfeladatot is hatékonyan ellátni, a valóság azonban azt mutatja, hogy ez gyakran a munka minőségének rovására megy. Persze a mai felgyorsult világ a munkahelyi hétköznapok intenzitását is befolyásolja – nincs ez másképp Szegeden sem, ahol 1-1 pörgősebb életű vállalatnál könnyen előfordulhat, hogy egyszerre rengeteg feladat zúdul a nyakunkba. Ilyenkor hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy gyorsabban végzünk, ha egyszerre több feladatnak is nekilátunk. Sajnos általában pont, hogy az ellenkezője történik, vagyis a koncentrációnk megoszlása miatt stresszelni kezdünk, miközben a teljesítményünk is romlik, ami kihatással van a munkatempónkra. A multitasking eredménye sokszor a rengeteg félbehagyott munka, ami rendkívül frusztrálttá tudja tenni munkanapjainkat. A leghatékonyabban tehát akkor cselekszünk, ha egyszerre csak egy feladatra koncentrálunk, ez a legjobb módja ugyanis a teljesítményünk maximalizálásának, amibe a munkatempó szinten tartása, és a hibázási hajlandóság minimalizálása egyaránt beleértendő.  A multitaskingról további hatásairól egyébként itt olvashatunk:

https://norberthires.com/multitasking/

Fejlesszük kommunikációs módszereinket

Nem csak Szegeden, hanem gyakorlatilag bárhol a világban a legtöbb munkahelyi problémát, félreértést a hibás kommunikáció okozza. Ez a teljesítményünkre is kihatással lehet, hisz könnyen előfordulhat, hogy egy félreértésből adódóan pluszmunkára kényszerülünk, rosszabb esetben akár kezdhetünk mindent elölről. Több módja is létezik ezeknek kiküszöbölésére, de a leghatékonyabb egyértelműen az, ha mindent írásban rögzítünk. Ez azt jelenti, hogy ha például a főnökünk szóban kiad egy utasítást, azzal kapcsolatban célszerű e-mailben megerősítést kérni. Ez mindkét fél számára előnyös, hisz a felettesünk így újra átgondolhatja a kiadott utasítást, és ha szükséges akkor kiegészítéssel élhet, számunkra pedig egy világos kép rajzolódik ki elvégzendő feladatainkat illetően. További tippek a munkahelyi kommunikáció fejlesztése érdekében:

https://blog.cvonline.hu/2018/karriertanacsok/munkahelyi-kommunikacio-tippek-a-fejlodes-erdekeben/18073

Figyeljünk az egészségünkre

Végezetül pedig nem maradhat ki az egészség sem, mint teljesítményt megalapozó tényező. A testi- és szellemi egészségünk ugyanis egyértelműen kihatással van az életünk minden területére, ez alól pedig a munkahelyi teljesítmény sem kivétel. Sportoljunk, étkezzünk egészségesen, a munkahelyen pedig rendszeresen tartsunk szüneteket, hogy ne egésznap a monitor előtt görnyedjünk. Ezek fontos lépések a testünk „karbantartása” érdekében, a szellemi, illetve a lelki tényezők esetében pedig a stresszmentesítés a legfontosabb. Ezt megtehetjük a már említett rendszeres testmozgás útján, de hasznos lehet a rendszeres meditáció, és környezetünk komfortosabbá tétele is.

Ha pedig álláskeresőként készen állunk egy új helyen bizonyítani, kövessük figyelemmel a https://szegedallas.hu/ főoldalát a legfrissebb állásajánlatokért.

 

SzegedAllas.hu / N.G.