A HR-es munkakörök jellemzői

A HR-es munkakörök jellemzői

A HR-esek esetében elsősorban mindenki az állásinterjúkra asszociál, pedig munkakörük ennél jóval változatosabb. Pozíciótól függően tevékenységi körük a bérszámfejtéstől kezdve a szervezetfejlesztési feladatokon át, egészen a jól ismert toborzási területig terjedhet. Ahhoz tehát, hogy valaki igazán jó HR-es legyen, szakmailag rendkívül felkészültnek kell lennie, de az elsajátított képességeken túl, ezen a területen fontos szerepet játszanak a személyiséggel kapcsolatos tulajdonságok is, elvégre egy kifejezetten emberközpontú pozícióról beszélünk. A következőkben tehát bemutatjuk ezen érdekes szakma rejtelmeit, megmutatjuk, hogy hierarchiáját tekintve milyen munkakörökkel találkozhatunk a HR-en belül, és hogy mik azok a legfontosabb személyes tulajdonságok, amelyek alkalmassá tesznek valakit erre a munkára.

Milyen munkaköröket lehet betölteni a HR-es szakmában?

A ranglétra alján a HR-gyakornokok állnak, ez ugyanis a szakma kiindulópontja. A gyakornokoknak lehetősége nyílik nappali tagozatos tanulmányaik mellett gyakorlati HR-es tapasztalatokat is szerezni. Ez idő alatt megismerkednek az alapvető dokumentációkkal, illetve azok kezelésével, továbbá gyakorlatban is láthatják az alapvető munkaügyi ismeretek alkalmazását.

Ezt a pozíciót követi az asszisztensi munkakör, aminek területei az alábbiak: HR-asszisztens, munkaügyi asszisztens, személyzeti asszisztens. Ezen pozíciók általában rengeteg papírmunkával járnak, amik többek között magukban foglalják a be- és kiléptetéssel kapcsolatos dokumentációt, tb- és adóügyintézési feladatokat vagy egyéb, a munkaszerződéseket érintő tevékenységeket.

A recruiterek, toborzók és researcherek feladatköre a cég által az egyes meghirdetett vagy meghirdetni kívánt állások köré csoportosul. Ők azok, akik magát az álláshirdetést elkészítik, továbbá felkeresik az ezen hirdetésre jelentkezett, alkalmasnak gondolt pályázókat. A fejvadászok munkaköre is egészen hasonló, annyi különbséggel, hogy akár olyan személyeket is megkeresnek, akik amúgy nem pályázták meg a cég által hirdetett pozíciókat, de szakmai profiljuk egyébként alkalmassá tenné őket a munkakörre.

A HR-generalista már egy középvezetői pozíció, ebből adódóan megköveteli a többéves szakmai rutint. A toborzói feladatokon túl különböző teljesítménymérési és értékelési, illetve szervezetfejlesztési feladatokat is végez. Aki ilyen munkakörben szeretne munkát vállalni, annak legalább 3-5 éves HR-es tapasztalattal kell rendelkeznie.

A hierarchia ranglétráján felfelé haladva a következő pozíció HR-managereké. Az ő feladatuk összefogni és irányítani a különböző HR-es területek munkáját. Ezenkívül ők felelnek a teljesítményértékelési és javadalmazási rendszerek kidolgozásáért. A feladatkör felelősségéből adódóan az elvárt tapasztalat legalább 5-7 év, de nemritka az sem, hogy 10 éves szakmai múlttal kell rendelkezni ahhoz, hogy valakiből HR-manager váljon.

Végül pedig legfelül helyezkednek el a HR Business Partnerek, akik a cég országos képviseletében vállalnak szerepet. Ebben a munkakörben már nem is igazán a munkaügyi folyamatok vannak középpontban, hanem sokkal inkább az üzleti irányultság a jellemző. Az elvárt tapasztalat ezesetben is körülbelül 10 évre becsülhető.

Milyen tulajdonságok jellemeznek egy jó HR-est?

Most, hogy definiáltuk az egyes HR-es pozíciókkal járó feladatköröket, érdemes felsorolni az ezen feladatok sikeres abszolválásához szükséges személyes tulajdonságokat is. Ezek a tulajdonságok általános jellegűek, tehát függetlenül attól, hogy Szegeden vagy bárhol máshol az országban, kis vagy esetleg nagyvállalatnál vállalnánk HR-es munkát, ezen jellemvonásokra minden bizonnyal szükségünk lesz.

HR-es munkakörök

Az első, ami talán az eszünkbe jut az a kiváló kapcsolatteremtő és kommunikációs képesség, elvégre a munkakör végtelenül emberközpontú. Fontos továbbá a probléma megoldó attitűd, hisz ahány munkavállaló annyi probléma, ezektől a helyzetektől pedig nem szabad elriadni. Minden problémára megoldást találni rendkívül időigényes, így a hatékony időgazdálkodás és szervezettség szintén elengedhetetlen. Végül pedig az alkalmazkodóképességet említenénk, hisz mint megannyi üzleti szakmában, a HR-ben is rendkívül dinamikusan változnak a munkakör által megkövetelt ismeretek, ezekkel tartani a lépést pedig meglehetősen embert próbáló feladat. További fontos HR-es tulajdonságokról ezeken a linkeken olvashatunk:

https://happyhunter.blog.hu/2017/04/07/4_tulajdonsag_ami_nelkulozhetetlen_egy_hr-es_szamara

https://nyiregyhazaallas.hu/utmutato-allaskeresoknek/781/10-tulajdonsag-ami-egy-jo-hr-vezetot-jellemez

A legfrissebb szegedi álláslehetőségekért érdemes körülnézni a https://szegedallas.hu/ főoldalán, ahol akár HR-es munkakörben is találhatunk meghirdetett állást.

 

SzegedAllas.hu / N.G.